Hoeveel kost een spreker

Hoeveel kost een spreker?

Ben je geïnteresseerd in het boeken van een spreker voor je komende evenement? Dan ben je vast nieuwsgierig naar de tarieven. 

Hoeveel kost een spreker eigenlijk?

Bij het beantwoorden van deze vraag ga ik uit van professionele sprekers en parttime professionals. Een collega binnen de organisatie die kosteloos komt spreken, of een beginnende spreker die nog ervaring moet opdoen en voor een paar honderd euro komt spreken, neem ik niet mee in dit overzicht.

De verschillen in kosten voor een spreker lopen sterk uiteen. Zo zijn er high profile sprekers die astronomische bedragen vragen voor een speech zoals bijvoorbeeld Barack Obama voor 400.000 euro of Al Gore en Richard Branson die 100.000 tot 150.000 euro rekenen.

In Nederland liggen bedragen voor sprekers gemiddeld tussen 1000 en 5000 euro, afhankelijk van de expertise, ervaring en status van een spreker. Er zijn uiteraard sprekers die hogere vergoedingen vragen, dit zijn meestal BN-ers, populaire politici, beroemde persoonlijkheden uit de sportwereld of zeer prominente mensen uit het bedrijfsleven. De vergoedingen binnen het hoogste segment in Nederland liggen tussen 5000 en 10.000 euro, met uitschieters tot 20.000 maar dat komt weinig voor.

De kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren zoals de bekendheid van de spreker, de duur van de presentatie, de locatie van het evenement en eventuele extra vereisten. Laten we eens kijken naar de belangrijkste factoren die de prijs van een spreker beïnvloeden.


Bekendheid en Expertise

Een van de belangrijkste factoren die de prijs bepalen, is de bekendheid en expertise van de spreker. Een wereldberoemde spreker zoals een Nobelprijswinnaar, filmster of een top-CEO vraagt doorgaans een veel hogere vergoeding dan een minder bekende spreker. Bekende sprekers trekken vaak een groter publiek, wat de investering waard kan zijn voor het evenement. Toch heb je ook minder bekende professionele sprekers die een berg aan ervaring hebben, een goed verhaal hebben en het publiek echt weet te boeien en inspireren. Deze categorie zit meer in de midden categorie wat betreft vergoeding. Hieronder heb ik de prijzen uiteengezet.


Kostprijs van Sprekers - Een Overzicht

 Sprekers en Tarieven per segment:

  1. Deeltijd Spreker - Specialisten binnen het bedrijfsleven en sprekers met een academische achtergrond: € 1000 tot €3000
  2. Fulltime Professional niet bekend - Sprekers en experts met veel ervaring die niet heel erg bekend zijn: € 1200 tot € 3500
  3. Fulltime Professional bekend - Bekende professionele nationale sprekers - auteurs: € 2500 tot € 5000
  4. Bekende Nederlanders - Beroemde nationale sprekers zoals acteurs, presentatoren, topsporters/-trainers, influencer, politici, top-CEO’s: Vanaf € 5000 tot €10.000
  5. Topsprekers internationaal: €10.000 - €50.000+




Waarom zijn de tarieven voor sprekers zo divers?

Dit heeft verschillende redenen. Het spreken voor een groot publiek vereist vaardigheden die niet iedereen bezit. Als een spreker in staat is om zijn publiek te inspireren, mee te voeren en te motiveren, is dat iets waardevols, deze waarde wordt letterlijk uitgedrukt in een bijpassend bedrag. Een goede spreker biedt een unieke ervaring aan het publiek waar mensen nog lang aan terug zullen denken. In feite kan een goede spreker van een evenement een nog groter succes maken! Naast de inhoud is vooral ook de entertainmentwaarde, de kracht van de motivatie en inspiratie die voortvloeit uit de speech van belang voor de waarde van de spreker. Als laatste is de status, relevantie en bekendheid van een persoon ook van invloed op de vergoeding. Zo is een BN-er vaak duurder dan een fulltime professionele spreker die wellicht een beter verhaal heeft en mensen beter kan inspireren.


Tarief Sprekers - Variabel & Vast

Wat betreft kosten zijn er feitelijk twee soorten sprekers: Sprekers met een fixed fee en sprekers met een variabele prijs.

  • Fixed Fee

Hier gaat het om sprekers die voor elke presentatie of voordracht een vast bedrag vragen. Het maakt voor hen niet uit of het om een relatief kleine groep mensen gaat of een grote zaal met veel publiek. Daarnaast heeft de duur van de presentatie ook geen invloed op de prijs. Deze sprekers zijn van mening dat de presentatie, de werkzaamheden, de energie en tijd die in het optreden, en de voorbereidingen zitten, exact hetzelfde zijn voor zowel een grote groep als een kleiner publiek, vandaar dat de vergoeding voor deze sprekers vaststaat. Het voordeel van deze werkwijze is dat je als opdrachtgever precies weet wat een spreker kost.

  • Variabele prijs

Sprekers die een variabele prijs hanteren gaan ervan uit dat er meerdere factoren zijn die van invloed zijn op de prijs van hun optreden. Vandaar dat zij de voorkeur geven aan een vergoeding op maat. De gedachte is dat je voor een kort optreden voor relatief weinig mensen niet hetzelfde kunt rekenen als voor een grote zaal en een lange presentatie. Daarnaast liggen de budgetten voor grote events en congressen vaak hoger dan bij kleinere bijeenkomsten.


Factoren die van invloed kunnen zijn op de kosten van een spreker

  • Duur van het optreden

Sommige congres- en evenementen organisatoren wensen een kort en krachtige presentatie van bijvoorbeeld 20 of 45 minuten als opening of afsluiting, terwijl een spreker tijdens een teamdag of bedrijfsevenement zomaar 60 of 90 minuten spreektijd heeft. De duur van de speech kan dus van invloed zijn op de hoogte van de gage, maar zoals ik hierboven al had geschreven is dit bij een spreker die een fixed fee hanteert niet van belang.

  • Aantal gasten/publiek

Een relatief kleine groep van 25 gasten of een zaal met 1500 mensen is nogal een verschil, vandaar dat de kosten voor een speech ook kunnen verschillen. Als een spreker een fixed fee/vast tarief hanteert van bijvoorbeeld 2700 euro, dan zou deze waarschijnlijk maar weinig geboekt worden voor een groep van 25 gasten. Sommige sprekers hanteren een variabel tarief zodat zij ook beschikbaar zijn voor kleinere groepen.

  • Maatwerk

Er zijn sprekers die bij elke voordracht precies hetzelfde verhaal vertellen, maar er zijn ook sprekers die hun lezing geheel of deels op maat maken. Het toespitsen van het optreden kost voorbereidingstijd. Aan de hand van een briefing of tijdens een telefoongesprek, video call of een persoonlijke ontmoeting wordt er vooraf eerst afgestemd over de inhoud en het thema, op basis hiervan maakt de spreker zijn presentatie op maat. Hoe meer tijd een spreker nodig heeft, hoe hoger de vergoeding kan uitkomen.

  • Reiskosten/reistijd

Er zijn sprekers die geen reiskosten specifiek berekenen, maar deze kosten terug laten komen in een totaalbedrag. Daarnaast zijn er sprekers die een kilometerprijs in rekening brengen. Deze kilometerprijs varieert vaak tussen € 0,50 tot € 1,00 per kilometer. Verder kunnen sprekers reistijd in rekening brengen. Het gaat in dit geval om een uurprijs die berekend wordt voor de duur van de reis, retour. Soms worden er ook parkeerkosten doorberekend. Sprekers die uit het buitenland worden ‘ingevlogen’ zullen ook zeer waarschijnlijk vliegtickets in rekening brengen.

  • Openbaar of besloten evenement

De hoogte van de investering voor een spreker kan tevens beïnvloed worden door het soort bijeenkomst. Een openbaar evenement dat toegankelijk is voor het grote publiek, een commercieel congres waar bezoekers een ticket voor moeten kopen of een interne bedrijfsevenement of teamdag waar uitsluitend medewerkers bij aanwezig zijn is een wezenlijk verschil, en kan dus invloed hebben op het tarief van een spreker.

  • Hotel

Het kan voorkomen dat een spreker een overnachting op locatie nodig heeft. Dit is vooral van toepassing wanneer een spreker ver moet reizen, en de speech in de ochtend staat gepland. Een hotelovernachting zorgt ervoor dat de spreker niet te maken heeft met verkeersdrukte, en tijdig en uitgerust de openingspresentatie kan beginnen.

  

Uurtje factuurtje

Gemiddeld zijn sprekers in totaal 3 dagen bezig met een lezing, voordracht of speech. Deze 3 dagen zijn gebaseerd op:

1 dag - acquisitie, communicatie, afstemmen, voorbespreking, evaluatie en nazorg.

1 dag - schrijven, repeteren en voorbereiden.

1 dag - de presentatie zelf.

Bureau fee

Er zijn veel sprekersbureaus en boekingsbureaus in Nederland actief. Sommige bureaus behartigen exclusief de belangen van een spreker, hier gaat het voornamelijk om bekende sprekers; BN-ers en bekende influencers. Toch zijn er ook veel sprekers die via verschillende bureaus aangeboden worden en tegelijkertijd rechtstreeks geboekt kunnen worden. De boekingsfees die binnen de sprekersmarkt gelden, liggen tussen 10% - 35%.

Vaak kun je een spreker ook direct boeken, zonder dat er een agent of bureau tussen zit, soms blijkt dat de kosten ineens tientallen procenten lager uitkomen.

Toch is het meestal zo dat je hetzelfde bedrag betaalt wanneer je een spreker via een sprekersbureau boekt als wanneer je deze spreker rechtstreeks zou boeken. Dit komt omdat er vaak een regulier verkoopbedrag of tarief staat voor een spreker. In het geval dat de spreker via een bureau wordt geboekt, dan zal het afgesproken bureaupercentage/boekingsfee met de gage worden verrekend. Hierdoor blijft er voor de spreker minder over. Dat gaat soms om hoge percentages. Aan de andere kant hoeft de spreker voor deze opdracht niet te adverteren of acquisitie te doen, daarnaast loopt de communicatie, praktische zaken, bevestigingen en facturatie ook via het bureau, waardoor de spreker hier geen omkijken naar heeft en meer tijd overhoudt. Hiermee wordt het boekingspercentage in feite weer terugverdient.


Transparantie

Zoals je hebt gemerkt zijn er veel factoren die de prijs van een spreker kunnen bepalen. Vandaar dat duidelijke communicatie over de vergoeding vooraf van belang is bij het boeken van een spreker, zodat er geen financiële verrassingen achteraf kunnen ontstaan.

Waarde van een spreker

Een boeiende spreker weet het publiek werkelijk te raken en te inspireren. Met de juiste toon weet deze gasten te motiveren en te intrigeren. Het uiteindelijke doel voor zowel een spreker als een organisator van een event of congres is om een positieve impact te hebben door een verhaal over te brengen dat niet alleen aansluit op het thema, maar ook boeit en mensen in beweging brengt. Dit heeft als gunstig resultaat dat de waardevolle kennis, de boodschap, evenals het hele evenement, blijft hangen bij de aanwezigen.

Veel sprekers zijn buitengewoon deskundig op hun vakgebied en behoren tot de besten in hun veld. Echter, deze vakspecifieke kennis alleen maakt iemand nog niet automatisch een boeiende spreker die het publiek kan fascineren, verrassen en meenemen in het verhaal. Misschien herinner je je nog die ene docent uit je studietijd, die in staat was om complexe stof levendig en enthousiast over te brengen, waardoor het voor de studenten toegankelijker werd. Het enthousiasme van die docent wist oprecht enthousiasme voor het vak te genereren. Aan de andere kant waren er ook docenten die erin slaagden om zelfs het meest interessante onderwerp saai en slaapverwekkend te doceren.

Een spreker die het publiek aanvoelt, impact maakt en het congres en evenement tot een succes maakt is goud waard. Het gaat uiteindelijk niet om een dagprijs, uurtarief of de duur van de presentatie zelf, maar om de waarde die de spreker toevoegt aan het evenement. Kortom een goede spreker is van onschatbare waarde!

Het inhuren van een spreker kan dus een waardevolle investering zijn voor je evenement, maar het is belangrijk om rekening te houden met de verschillende kostenfactoren. Overleg goed met de spreker of hun bureau om een duidelijk beeld te krijgen van alle kosten en wat je daarvoor krijgt. Zo zorg je ervoor dat je evenement zowel inspirerend als succesvol wordt en geen onverwachte financiële verrassingen achteraf zult hebben.

Hopelijk geeft dit artikel je een goed overzicht van wat je kunt verwachten bij het inhuren van een spreker. Veel succes met je evenement!




Opzoek naar een inspirerende spreker?

Mijn naam is Jasper van Luit en ik ben een veelgevraagd professioneel spreker, prijswinnend illusionist, en communicatiedeskundige.

Al ruim 15 jaar werk ik wereldwijd samen met de meest toonaangevende organisaties zoals ASML, ING, Booking.com, ADYEN, TU/e, Philips, Ahold Delhaize en WWF.

Met mijn interactieve presentatie Magic In Business zorg ik voor verbinding en breng ik magie op jullie congres, bedrijfsdag of evenement. Met ijzersterke illusies en een boeiend verhaal inspireer, motiveer en activeer ik jullie publiek of medewerkers!

Mijn uitgangspunt: Medewerkers, leidinggevenden en organisaties in deze complexe tijd en veranderende wereld, inspiratie bieden en verwonderen. Mensen nieuwe inzichten en ideeën geven om vol energie samen aan de slag te gaan om het onmogelijke, mogelijk te maken.

Neem gerust vrijblijvend contact met mij op voor informatie over wat ik voor je kan betekenen. Ik luister graag naar wat jullie nodig hebben! Daarna zal ik zeer transparant de kosten bekendmaken! ...en nog belangrijker, zal ik vertellen hoe ik jullie publiek of collega's zal verwonderen, inspireren en verbinden!

Ps. Bij mij zullen jullie nooit achteraf met onverwachte extra kosten opgescheept worden, dat beloof ik