Cookies

Page content

article content

Spreker boeken: 9 tips voor het boeken van de juiste spreker

Het is een hele opgave om de juiste spreker voor een evenement of congres te kiezen. Elk publiek, thema en onderwerp is immers anders. Daarnaast heeft ieder event, congres, seminar of teamdag ook een andere doelstelling. Een geschikte spreker vinden is dus niet eenvoudig. Nu is de vraag die vele organisatoren zichzelf stellen: Hoe kun je de juiste spreker boeken?

Een spreker die daadwerkelijk aansprekend is voor het publiek. Een spreker die met de juiste toon gasten ook echt inspireert en raakt. Uiteindelijk wil je natuurlijk een positief effect; een verhaal overbrengen dat niet alleen aansluit op het thema, ook wil je dat het verhaal boeit en mensen beweegt! Met als positief effect dat de boodschap, maar ook het algehele event, bij mensen binnenkomt en blijft hangen.

9 tips voor het kiezen van een goede spreker

1001 onderwerpen

Er zijn heel veel soorten sprekers met verschillende achtergronden en met alle onderwerpen die je maar kunt bedenken zoals; leiderschap, persoonlijke ontwikkeling, motivatie, marketing, topsport, training, sales, agile, lean, samenwerking, zorg, tech, financieel, medisch, groepsdynamiek, duurzaamheid, innovatie, bedrijfscultuur, blockchain, stressbeheersing, communicatie, start-up, creatief denken en nog heel veel meer. Het is heerlijk dat er zoveel aanbod is. Voor elk congres, seminar, conferentie, symposium, event, TED Talk of teamdag is er wel een passende spreker te vinden.

Veel sprekers zijn enorm deskundig op hun vakgebied, en zijn letterlijk de beste in het veld. Maar al die vakinhoudelijke kennis maakt iemand natuurlijk nog niet per definitie een goede spreker die het publiek kan boeien, verrassen en kan meenemen in het verhaal. Wellicht herinner je nog die ene docent tijdens je studie. Die docent die heel beeldend en enthousiast was waardoor, de soms pittige stof, ineens veel toegankelijker werd. Dat enthousiasme van de docent zorgde letterlijk voor enthousiasme voor het vak! Zo waren er ook docenten die het voor elkaar kregen om het meest interessante en boeiende vak suf en slaapverwekkend te doceren.

Wildgroei aan sprekers

Er is een enorme wildgroei aan sprekers. Zelfs de meest gerenommeerde sprekersbureaus nemen in rap tempo zoveel mogelijk sprekers op in hun aanbod om hun portfolio uit te breiden en de grootste aanbieder te zijn. Er heerst hevige concurrentie op de sprekersmarkt, hierdoor zijn bureaus continu bezig om de slag om marktleider te worden of blijven te winnen. Het gevaar van deze ontwikkeling is dat het steeds meer kan gaan om kwantiteit van het aanbod aan sprekers, dan van de kwaliteit van een spreker. Gelukkig is dit in de meeste situaties niet het geval, maar het risico ligt op de loer.

Een goede spreker kiezen

Effectief spreken is entertainen!

Echt goede sprekers zijn verhalenvertellers. Het is niet voor niets dat iedereen het heeft over storytelling, en dan met name ook in marketing en reclame. We leven in een tijd waar we worden overspoeld met informatie. Iedereen wil je aandacht pakken. De enige manier om, in deze vluchtige tijd, bij mensen binnen te komen is door mensen te raken. De beste manier om mensen te raken is door emotie! Door verdriet te delen of een realistisch beeld te schetsen, maar tegelijkertijd vooral ook door dingen te relativeren en humor te gebruiken ontstaat er verbinding met het publiek. Mensen energie geven, inspireren en blij maken door hoop te geven en alternatieven te bieden!

Goede sprekers nemen mensen mee in hun wereld. Laten mensen voor heel even de waan van de dag vergeten. Ze zijn in staat om soms gecompliceerde stof te reduceren tot de kern, en dit op een vermakelijke manier te visualiseren. Het onderwerp gaat hierdoor leven. Top sprekers maken contact met het publiek en zorgen voor interactie en reuring. Mensen laten lachen maar wel met respect voor het publiek. Uiteindelijke met als doel mensen te inspireren, dingen op een andere manier te laten bekijken en mensen met een voldaan gevoel naar huis te laten gaan.

Hoe zorg je nu voor dat je een spraakmakende spreker boekt die aansluit op het publiek?

9 tips voor het vinden van de juiste spreker

Onderstaand heb ik je 9 tips gegeven voor het vinden van de juiste spreker.

Tip 1: Persoonlijk contact

Persoonlijk contact vooraf met de spreker is heel effectief. Dit kan telefonisch, per conference call, met Skype of in de vorm van een live ontmoeting. Door persoonlijk contact merk je de kleur van het karakter van de spreker. Tijdens een gesprek merk je of de kennis van de spreker overeenkomt met het niveau van het publiek. Daarnaast kun je aanvoelen of er een positieve klik is. Als de spreker tijdens zo’n gesprek jou kunt inspireren en enthousiasmeren, dan kan deze persoon dat hoogstwaarschijnlijk ook met je publiek.

Tips voor het vinden van een goede spreker

Top 2: Videomateriaal spreker

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden! Videomateriaal geeft een goede eerste indruk van een spreker. De presentatiestijl, tone of voice, houding en reacties van publiek zijn mooie graadmeters om een spreker in te schatten voor uw event. Het is dus zeker de moeite waard om na te gaan of er op de site van de spreker of het sprekersbureau videomateriaal te vinden is. Check ook YouTube en Social Media voor beeldmateriaal.

Soms hebben sprekers weinig tot geen materiaal van hun presentatie online. Dit kan komen omdat sommige sprekers voornamelijk spreken voor interne zakelijke events waarbij interne informatie niet publiekelijk toegankelijk is. Daarnaast staat beeldmateriaal soms niet op YouTube vanwege privacy overwegingen met als doel de privacy van medewerkers of gasten, die wellicht in beeld komen, te beschermen. De eventuele afwezigheid van videomateriaal van de spreker online, betekent niet per definitie dat er geen beeldmateriaal aanwezig is. Vraag dus altijd om een video.

Tip 3: Referenties

Navragen bij de spreker of het sprekersbureau of het mogelijk is om met eerdere opdrachtgevers in contact te komen is een slimme manier om er achter te komen of de spreker de juiste is voor uw event. 

Als sprekers bereid zijn om contact te leggen met eerdere opdrachtgevers met de vraag of deze als referentie willen dienen tijdens een kort telefoongesprek, dan geeft dat vertrouwen. Daarnaast kan er een schat aan informatie vrijkomen wanneer je contact hebt met eerdere opdrachtgevers. Je kunt namelijk vragen stellen als:

  • Hoe hebben de deelnemers de spreker ervaren?
  • Kwam het verhaal binnen bij de gasten?
  • Hoe was de presenteerstijl? Informeel of formeel?
  • Was de inhoud goed toegespitst op het thema?
  • Hoe hebben jullie de voorbereidingen met de spreker ervaren?
  • Is jullie boodschap goed naar voren gekomen?
  • Was er ook interactie met de mensen in de zaal?
  • Werd er ook gelachen?
  • Werd er nog veel nagepraat over het verhaal?

Een goede spreker zoeken

Tip 4: Mond-tot-mond / Via Via

De beste reclame blijft nog altijd mond-tot-mondreclame bij een spreker boeken. Van horen zeggen is effectief! Vraag rond in je omgeving of iemand een goede en leuke spreker kent! Dit kan natuurlijk ook via LinkedIn, Facebook en andere Social Media. Mensen delen graag iets dat goed is. Dat geldt ook bij het boeken van een geweldige spreker. Er is natuurlijk geen garantie dat de spreker bij uw event of teamdag ook impact heeft op het publiek, maar de kans is aanzienlijk hoger!

Tip 5: Live een presentatie, lezing of seminar bijwonen

Als organisator kun je natuurlijk ook vragen of je een spreker eerst zelf live in actie kunt zien. Dat is de beste manier om te ervaren of een spreker de juiste is voor jouw event. Helaas is dit niet altijd mogelijk, omdat niet alle zakelijke sprekers voor publieke events, congressen of seminars spreken. Het kan zijn dat organisatoren van het event waar de spreker presenteert, niet zitten te wachten op ‘pottenkijkers’ van buitenaf. Vaak wordt er vertrouwelijke informatie gedeeld tijdens een kick-off event of teamdag die intern moet blijven of zul je een ticket moeten kopen voor een congres. Navragen of het mogelijk is om een presentatie bij te wonen is wel het proberen waard 😉

Tip 6: Inhoudsvoorstel vragen (op maat)

Door vooraf in grote lijnen de inhoud af te stemmen, weet je zeker dat de boodschap aansluit op je publiek en de doelstelling. Ga na of er een goede vertaalslag wordt gemaakt van de zaken die terug komen tijdens de rest van het event. Door deze duidelijkheid sluit je tevens ongewenste verrassingen uit.

De schrijfstijl van het inhoudsvoorstel geeft een mooi beeld van de manier waarop iemand spreekt. Taalgebruik kan levendig en luchtig zijn en tot de verbeelding spreken of juist puur zakelijk, formeel en inhoudelijk zijn. Bij het lezen van het voorstel zul je als organisator zelf ook al enthousiast moeten worden over de inhoud. Op dat moment weet je dat je een boeiend verhaal te pakken hebt!

Tip 7: Leren van eerder geboekte sprekers

Sprekers die eerder zijn geboekt bij jouw events kun je als referentiekader gebruiken bij het boeken van een volgende spreker. Zowel geslaagde sprekers als minder geslaagde sprekers, die je eerder hebt geboekt, kun je prima als maatstaf gebruiken bij het boeken van een spreker. De tone of voice en presenteerstijl kan een mooi uitgangspunt zijn.

Tip: 8 Doelstelling bepalen

Formuleer vooraf een duidelijke doelstelling voor de spreker. Zorg dat je weet wat het eindresultaat moet zijn van de speech, lezing of presentatie. Daarnaast is het goed om na te gaan welke boodschap van belang is. Hierdoor kan de presentatie goed aansluiten bij het thema en onderwerp van het event. Sprekers hebben er zelf ook baat bij om goed gebrieft te worden. Sprekers kunnen hierdoor de inhoud perfect toespitsen op de doelgroep, waardoor ze nog beter aansluiting kunnen vinden bij het publiek.

Google reviews image

Tip 9: Reviews over spreker

De laatste tip is denk ik ook een van de belangrijkste… Reviews op de site van de spreker of sprekersbureau zijn een belangrijke indicatie die het kiezen voor een spreker kunnen vergemakkelijken. Mensen zullen namelijk niet met naam en toenaam als referentie genoemd willen worden bij een reactie, wanneer de ervaring niet positief was. Naast reviews op de site van de spreker zelf, kun je natuurlijk ook Google-reviews en Facebook reviews raadplegen. Sterren en toelichting geven een goede indruk.

Een goede spreker vinden voor afsluiting

Zie ook..

Dit waren de 9 belangrijkste tips voor het kiezen van een geschikte spreker. Met deze inzichten ben je goed voorbereid en is het een stuk eenvoudiger om de perfecte spreker te vinden. Veel succes met de ideale spreker boeken!

Wat kan ik voor u betekenen?

Wilt u een spreker inhuren dan kunt u terecht bij Magic In Business? Al 15 jaar ben ik een veelgevraagd spreker en werk ik wereldwijd met toonaangevende bedrijven. Als communicatiedeskundige, illusionist en inspirator breng ik magie in bedrijven, overheden, zorginstellingen en universiteiten. Mijn diensten:

Vragen

Heeft u vragen of wilt u meer informatie ontvangen? Neemt u dan gerust contact met mij op! Ik ben telefonisch bereikbaar via 020 777 55 11

Comment Section

0 reacties op “Spreker boeken: 9 tips voor het boeken van de juiste spreker

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

like