6 essentiële tips voor succesvolle verandering
01 november 2016 
6 min. leestijd

6 essentiële tips voor succesvolle verandering

Het is een soort natuurwet dat organisaties moeten ontwikkelen en groeien. Verandering is iets onvermijdelijks, maar tegelijkertijd ook iets heel moois waar mogelijkheden voor vernieuwing liggen. Zonder verandering is er geen vooruitgang en groei. Dat geldt ook voor medewerkers. Door met de organisatie steeds weer te ontwikkelen en te blijven innoveren blijft het bedrijf up-to-date en relevant.

Anders werken voelt onwennig en het is logisch dat er weerstand kan ontstaan. ‘Ben ik net lekker bezig, moet het weer anders’, is vaak de reactie. Daarnaast kunnen medewerkers na de zoveelste verandering of reorganisatie ‘veranderingsmoe’ worden. Veranderingen in organisaties worden nogal eens via het uitvaardigen van nieuwe regels en processen opgelegd. Enthousiasme bij medewerkers kan dan niet echt verwacht worden.

Toch zijn er verschillende manieren om het veranderingsproces positiever te ervaren en te laten ontvangen. Veranderen kan inspirerend werken, creativiteit bij medewerkers stimuleren en betrokkenheid binnen het bedrijf vergroten.

Jasper van Luit, spreker voor bedrijven

6 tips voor leidinggevenden en managers

Onderstaand heb ik 6 tips beschreven voor leidinggevenden en managers om van de reorganisatie of verandering een succes te maken.

Tip 1: Leg uit waarom er veranderd moet worden

Medewerkers kun je het beste inspireren om mee te doen met het veranderingsproces als je kunt uitleggen waarom er een andere koers gevaren moet worden. ‘Als wij nu niet veranderen, waar zijn wij dan over drie jaar? Bestaan wij dan nog wel?’ Door over de redenen te communiceren van de wijzigingen ontstaat begrip.

Helaas wordt er veelal niet duidelijk gemaakt dat de verandering noodzakelijk is om te kunnen blijven bestaan in de huidige markt en maatschappij. Het belang van de transformatie is ook het belang van de medewerker zelf. Dat moeten ze gaan inzien.

Verandering

Daarnaast kan de reden van verandering ook positief uitgelegd worden: ‘We willen nog mooiere diensten of producten aanbieden, waar we nog meer mensen mee kunnen helpen en blij mee kunnen maken.’ Als mensen begrijpen dat het ook voor hun van belang is om mee te groeien, zal veranderingsbereidheid toenemen.

Tip 2: Formuleer een duidelijk doel met betekenis

Het eindresultaat moet duidelijk zijn. Als medewerkers weten waar ze naartoe gaan, dan is de kans van slagen van het veranderingstraject veel groter. Wellicht nog belangrijker is dat het doel en de nieuwe weg die ingeslagen wordt tot de verbeelding spreken. Wanneer het doel van de verandering inspirerend is of een groter doel nastreeft, dan kunnen medewerkers zich beter met het grotere doel identificeren. Hierdoor ontstaat enthousiasme en toewijding.

Van een target naar een gezamenlijke droom! Hoe meer visueel, symbolisch en tastbaar het einddoel is en wordt gepresenteerd, hoe meer betekenis het doel krijgt. Mensen zullen uiteindelijk het doel meer als een nieuw avontuur ervaren. Medewerkers willen daardoor zelf mee veranderen en niet omdat het moet.

Formuleer een doel met betekenis

Tip 3: Betrek medewerkers bij de totstandkoming van de verandering

Betrokkenheid van medewerkers bij het veranderingsproces is cruciaal voor succes. Effectief leiderschap is het betrekken van de werkvloer en het respecteren van mensen die het bedrijf maken… De medewerkers!

Veelal wordt er in de bestuurskamer, bij de directie of het managementteam vastgesteld dat er veranderd moet worden en hoe dat geïmplementeerd moet gaan worden. Hierbij wordt vaak een belangrijke kans gemist. Het benutten van de kennis en ervaring van medewerkers! Door medewerkers te betrekken bij het veranderingsproces wordt de verandering ook hun verandering. Zij hebben namelijk mee kunnen denken bij het totstandkomen van de plannen.

‘Wij denken aan het invoeren van dit proces of deze manier van werken, om effectiever en efficiënter te kunnen werken of produceren. Maar wat denken jullie daarvan? Jullie zijn tenslotte de experts.’ Door terug te koppelen met de werkvloer, ontstaat er niet alleen betrokkenheid en dus veranderingsbereidheid, maar medewerkers hebben ook een schat aan informatie. Zij doen het werk. Zij weten goed wat er verbeterd kan worden of efficiënter kan.

“Seek first to understand, then to be understood”
– Stephen R Covey

Door met aandacht te luisteren naar medewerkers kom je erachter hoe medewerkers denken en welke bezwaren en angsten er zijn. Medewerkers voelen zich gehoord en serieus genomen. Nadat er met oprechte interesse naar medewerkers is geluisterd, kan door de directie, het bestuur of het managementteam alsnog een keuze gemaakt worden.

Hierbij kan de waardevolle informatie meegenomen worden in de besluitvorming. Deze aanpak doet wonderen voor veranderingsbereidheid bij medewerkers. Betrokkenheid zorgt ervoor dat medewerkers meer hart hebben voor de zaak. Maak van medewerkers geen tegenwerkers!

Verandering voor werknemers

Tip 4: Maak de verandering leuk

Door de verandering op zich leuk te maken kun je gedragsverandering bij medewerkers op een positieve manier voor elkaar krijgen. Als de verandering tot de verbeelding spreekt, en medewerkers prikkelt om mee te doen, dan is een succesvolle implementatie van een veranderingsproces heel haalbaar.

Deze video is een mooi voorbeeld van hoe je een verandering leuk kunt maken en hiermee mensen beweegt om uit zichzelf te veranderen. In de video wordt een spelelement gekoppeld aan de verandering, waardoor mensen uitgedaagd worden om mee te doen. Dit wordt ook wel gamification genoemd. Gamification kan een positieve en speelse manier zijn om mensen aan te moedigen om zich in te zetten voor de verandering.

Tip 5: Neem angst weg door communicatie

Mensen vinden verandering vaak eng en bedreigend. Er komen vele vragen bij mensen op als een reorganisatie wordt aangekondigd. ‘Wat betekent dit voor mij? Staat mijn functie nu onder druk? Moet ik mezelf nu bijscholen? Behoud ik mijn baan wel?’ Alles wat nieuw is, is vaak spannend. Iedereen herinnert het gevoel wel van de eerste schooldag. Toch verdwijnt de angst vrij snel als je eenmaal uit je comfortzone bent gekomen. Op zo’n moment ontdek je dan dat het eigenlijk wel een goed gevoel geeft om nieuwe wegen in te slaan.

Als leidinggevende kun je angst bij medewerkers wegnemen door met inlevingsgevoel te communiceren over de wijzigingen die er aankomen. Wat zal deze verandering teweeg brengen? Wat zijn de voordelen? Als mensen gerustgesteld worden dan zal angst verdwijnen en voelen mensen zich veilig. Daarna kunnen mensen zich positief inzetten voor de verandering. Deze communicatie zorgt ook voor verbondenheid en meer vertrouwen tussen leidinggevenden en medewerkers.

Verandering in het werk

Tip 6: Enthousiasme voor verandering

Als leidinggevende of manager is het van essentieel belang dat je enthousiast bent over de nieuwe richting die jullie opgaan. Je kunt medewerkers alleen motiveren als je zelf ook gelooft in de weg die wordt ingeslagen. Mocht je als leidinggevende toch niet blij zijn met de reorganisatie, omdat er bijvoorbeeld noodgedwongen veranderd moet worden, dan kun je de verandering op zich wel leuk proberen te maken. Zie tip nummer 4!

In elke situatie of probleem zit een kans verscholen. Het is de truc om positieve kanten van de verandering op te sommen en deze te benadrukken. Welke positieve kanten heeft de verandering voor de medewerkers? Als leidinggevende is het je verantwoordelijkheid om jezelf en het team te motiveren om ‘er iets moois van te maken’ en uiteindelijk samen de nieuwe werkwijze te omarmen.

“Het geheim van verandering is focus. Niet de focus op vechten tegen het oude, maar op het bouwen aan het nieuwe.”
– Socrates

Verandering geeft energie en magie!

Groeien en vooruitgang, zowel zakelijk als persoonlijk, geeft energie! Het voelt als het winnen tijdens een belangrijke wedstrijd. Groeien voelt soms aan als ‘MAGIC’. Een verwonderd gevoel dat alles klopt en dat je zoveel nieuwe dingen kunt realiseren. Om de gewenste groei en vooruitgang te behalen, zal eerst duidelijk moeten zijn waar je als bedrijf naar toe wilt.

Vervolgens zal iedereen in actie moeten komen, energie moeten geven en soms uit zijn comfortzone moeten komen. Dit is uitdagend, leerzaam maar ook soms vermoeiend en spannend. Maak medewerkers enthousiast om samen het bedrijf nog mooier en gezonder te maken. Samen kunnen medewerkers ‘wonderen verrichten’ en uiteindelijk trots terugkijken op het proces.

Heeft u deze artikelen al gezien?

Wat kan ik voor u betekenen?

Wilt u een spreker inhuren dan kunt u terecht bij Magic In Business? Al 15 jaar ben ik een veelgevraagd spreker en werk ik wereldwijd met toonaangevende bedrijven. Als communicatiedeskundige, illusionist en inspirator breng ik magie in bedrijven, overheden, zorginstellingen en universiteiten. Mijn diensten:

Vragen

Heeft u vragen of wilt u meer informatie ontvangen? Neemt u dan gerust contact met mij op! Ik ben telefonisch bereikbaar via 020 777 55 11

Over de schrijver
Al 25 jaar ben ik professioneel prijswinnend illusionist, en treed met heel veel liefde over de hele wereld op. Als communicatieman, ondernemer en spreker werk ik met de mooiste bedrijven, universiteiten en overheden. Bijzondere verhalen, verrassende inzichten en magische ideeën deel ik tijdens mijn interactieve presentaties, inspiratieshows, workshops, webinars en blogs.
Marie de Jonge
Door

Marie de Jonge

op 26 Feb 2019

Bedankt voor dit interessante bericht! Ik geloof ook dat communicatie veel kan doen wanneer het om veranderingen gaat. Veranderingen gaan vaak gepaard met onwetendheid en wanneer je kan blijven informeren, zorg je voor meer vertrouwen als werkgever. Dit heb ik zelf ook gemerkt tijdens de reorganisatie op mijn werk.

Jasper van Luit
Door

Jasper van Luit

op 01 Mar 2019

Dank Marie voor je enthousiaste reactie! Het klopt dat mensen bij de aankondiging van een reorganisatie vaak al snel in de stress schieten. Op zo'n moment weten mensen dan nog niet wat gaat komen, en wat er van hen verwacht zal worden. Daarnaast komen banen en functies soms ook op de tocht te staan. De onwetendheid zorgt voor angst en is dus niet bevorderlijk voor vertrouwen. Voor bestuurders en leidinggevenden is het de kunst om aan de ene kant transparant te zijn, en aan de andere kant oprecht te luisteren naar welke bezwaren er zijn. Op dat moment kunnen zij angst wegnemen en zelfs de verandering naar iets positiefs omzetten. Daar waar bedrijven blijven ontwikkelen daar ontstaat relevantie.

Reactie plaatsen